Od 21 października br. dzwoniąc na numer alarmowy 998 nie porozmawiasz już z leszczyńskim dyspozytorem, połączenie telefoniczne zostanie automatycznie przekierowane do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Proces przełączania numeru alarmowego 998 trwa w całej Polsce.

Do tej pory dzwoniąc na numer alarmowy 998, łączyliśmy się bezpośrednio z dyspozytorem danej jednostki straży pożarnej, teraz to się zmieni. Dzwoniąc na numer 998 zostaniemy automatycznie przekierowani do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, dlatego warto dokładnie odpowiadać na pytania i szczegółowo opisywać miejsce zdarzenia.

“Chciałbym zaapelować od Państwa o precyzyjne i spokojne przekazywanie informacji i odpowiadanie na pytania operatora […] Przede wszystkim proszę o precyzyjne określenie lokalizacji, najważniejsze to określenie powiatu, będzie to gwarantowało, że ta informacja zostanie przekierowana do właściwego stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej.” – apeluję Komendant Państwowej Straży Pożarnej w Lesznie mł. bryg. Sebastian Kozłowski

Strażacy proszą, aby nawet po zakończeniu rozmowy z operatorem 112 mieć przy sobie telefon, ponieważ może dojść do sytuacji, że kontaktować będzie się z nami dyspozytor stanowiska kierowania danej jednostki Państwowej Straży Pożarnej celem uzyskania precyzyjniejszych informacji.

Cały proces przełączania numeru alarmowego 998 opiera się na podstawie art. 29 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 roku.

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U.
z 2021 r. poz. 268) ogłasza się, że system informatyczny powiadamiania ratunkowego osiągnął gotowość do obsługi zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru alarmowego 998, co umożliwia realizację obowiązku przez dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych kierowania połączeń do numeru alarmowego 998 do właściwego terytorialnie centrum
powiadamiania ratunkowego.